Despre filmele documentare


Tocmai ce s-a încheiat One World Romania, festivalul de film documentar pe care îl aștept în fiecare an cu mult interes. Pe de o parte, filmele pe care le au în program vizează o paletă largă de problematici, de la drepturile omului până la mediu, educație etc., pe de altă parte, discuțiile de după fiecare documentar sunt foarte bune, completează viziunea asupra documentarului, aduc în discuție problematici conexe, elucidează mistere sau pur și simplu oferă mai multe indicii asupra filmului. După mine e un festival  de neratat, an de an, cu oameni faini, filme pe măsură, invitați și discuții de nota 100.

Mie personal îmi plac mult documentarele. Aș putea spune că am chiar o slăbiciune pentru ele întrucât mă simt mult mai bogată după ce vizionez unul: mai bogată în cunoștințe, idei, perspective asupra lumii, analize de tipologii umane.

E drept că de cele mai multe ori documentarele sunt realizate de persoane din exteriorul comunității care se dorește a fi prezentată, cel puțin documentarele pe care le-am văzut eu de-a lungul timpului nu erau realizate de către membrii comunității, ci de străini. Însă lucrul acesta nu mă deranjează, îmi place să cred că în timp ce un documentar dorește să evidențieze o anumită realitate, privitorul e liber să judece în ce măsură acceptă sau crede în acea realitate sau dimpotrivă, cercetează ulterior asupra respectivei probleme.

De-a lungul timpului, am adunat câteva documentare care mi-au plăcut, m-au impresionat și pe care aș vrea să le recomand mai departe. De menționat că cele mai multe au fost vizionate în cadrul unor festivaluri (One World Romania – cele mai multe), sau la Centrul Ceh, sau la Cinematograful Elvira Popescu, Noul Cinematograf al Regizorului Român (MTR) – cinematografe și locuri în care filmele non-comerciale sunt la ele acasă.

Fie că au abordat drepturile omului/natura/viața artiștilor toate au venit cu un punct de vedere susținut prin mărturii, imagini, comentarii sau tăcere.

În topul preferințelor sunt urmatoarele:

Constantin si Elena

Multe se găsesc pe DVD-uri, vă recomand să urmăriți pagina de FB a festivalului One World să aflați când mai sunt proiecții de documentare și unde sau de unde puteți să vă luați DVD-urile. Aștept, bineînțeles, și recomandări de la voi în materie de documentare.


Până data viitoare, spor la vizionat și gustat filme!
Ana



Comentarii