Deux jours et une nuit





Deux jours et une nuit este o gură de realitate, o portretizare a clasei de mijloc din Belgia – sau România, sau oricare altă țară în care oamenii duc o luptă zilnică pentru supraviețuire. Este despre redescoperirea de sine, despre forța interioară și despre colegialitate, roluri în societate și în familie și cred că multe altele.

Filmul e construit pe două planuri, profund umane, fiecare poveste, fiecare dialog având rezonanță în mintea omului venit dintr-o familie modestă, în care pe primul loc au fost bunăstarea copiilor și asigurarea traiului zilnic – cel puțin eu m-am regăsit. Sandra, este soție și mamă, proaspăt ieșită dintr-o depresie. Se reîntoarce la serviciu unde are parte de o surpriză: fabrica s-a descurcat foarte bine și fără ea, astfel încât s-a decis ca echipa din care făcea parte să fie recompensată cu o primă de 1000 de euro iar Sandra să fie concediată. Ajutată de o colegă, Sandra reușește să obțină o reevaluare a deciziei astfel încât are la dispoziție un weekend să își convingă colegii să o aleagă pe ea în detrimentul primei. 

Periplul ei la domiciliile colegilor îi arată mediul și problemele de ordin social sau familial din care provin și cu care se confruntă fiecare coleg, lupta fiecăruia pentru supraviețuire, joburile de weekend sau la negru pe care le prestează pentru întregirea veniturilor. În situația dată, în care prima promisă deja se transformase în planuri, făcea deja parte din veniturile familiei, era considerată un drept câștigat, a renunța la ea era ca și când ar fi trebuit să renunți la ceva ce le aparținea. Ori asta e cea mai dificilă luptă de purtat. Dar, cu fiecare persoană abordată, încrederea în ea crește, discursul capătă coerență și substanță chiar dacă ideea este aceeași.  

Sandra este destul de fragilă emoțional, nu se simte în stare să lupte, nu i se pare drept să își pună colegii să aleagă, însă sprijinită de soț, descoperă că este puternică, descoperă că poate lupta și poate câștiga dacă încearcă și este sinceră, își dă seama că mereu e vorba despre OAMENI. Soțul este omul din umbră, apare în momentele cheie, pentru a-i da încredere și a o sprijini. Scena în care ei doi mănâncă înghețață pe o bancă este atât de naturală, atât de frumoasă și subliniază relația lor în care nu întotdeauna cuvintele sunt rostite, dar cu siguranță sunt simțite. În această scenă, verighetele sunt cumva in prim-plan, tocmai pentru a veni în sprijinul tăcerii și a uniunii lor dincolo de tot ce se întâmplă.

Sandra se regăsește, se vindecă pe sine în acest weekend, își regăsește puterea de care are nevoie să meargă mai departe. De fapt, se agăța de jobul de la fabrică pentru că nu era convinsă că va rezista fără el. Însă, de fapt, ca în orice situație prin care trecem, singura constantă suntem noi, și nici măcar, pentru că suntem în continuă transformare, eu cel de azi, nu mai sunt același cu cel de ieri, sunt cel de ieri + suma întâmplărilor și situațiilor de ieri.

Actrița Marion Cotillard, face un joc minunat, este atât de naturală și reală!! Mi-a plăcut foarte, foarte mult jocul ei! Vă mai recomand un film în care a jucat, Rust and Bone, un film foarte frumos!

Deux jour et une nuit s-a aflat în competiție la Cannes, și este și propunerea Belgiei la Oscar, la categoria “Cel mai bun film străin”.

De aceiași regizori (frații Jean-Pierre Dardenne și Luc Dardenne) recomand și The kid with a bike, un film tare frumos, care asemenea acestuia, te cam unge la suflet.
Tot ce va pot dori este spor la vizionat și gustat filme!
Cu drag,
Ana

P.S.: recenzia o puteți găsi și aici

Comentarii